pellatv
Live

Σπατάλη κονδυλίων

Σημαντική σπατάλη κονδυλίων σε έργα που υλοποιούνται αποσπασματικά και σημαντικές καθυστερήσεις και αγκυλώσεις σε έργα που παραμένουν ημιτελή παρατηρούνται στο νομό Ημαθίας και ειδικότερα στη Βέροια, σύμφωνα με τους μηχανικούς.
Ο κακός σχεδιασμός έργων υποδομής εμποδίζει την ανάπτυξη του νομού, η οποία σύμφωνα με τους τοπικούς παράγοντες πρέπει να είναι προτεραιότητα. Η βασίλισσα του Βορρά, όπως χαρακτηρίζεται η Βέροια, περιμένει το ουσιαστικό ενδιαφέρον της πολιτείας για να επιλύσει τα προβλήματά της.
Τα προβληματικά και τα ημιτελή έργα στο νομό Ημαθίας κατέγραψε η νομαρχιακή επιτροπή του ΤΕΕ/ΤΚΜ, δείχνοντας την αδυναμία του κράτους να ανταποκριθεί στο σχεδιασμό. Το ενδιαφέρον της επιτροπής εστιάστηκε στα παρακάτω πέντε έργα:

1. ΟΔΙΚΟΣ ΑΞΟΝΑΣ ΒΕΡΟΙΑΣ - ΣΚΥΔΡΑΣ Πρόκειται για κάθετο άξονα της Εγνατίας οδού, έργο που έχει δρομολογηθεί εδώ και μία δεκαετία, έχει αξιολογηθεί ως το κατεξοχήν έργο αναπτυξιακού χαρακτήρα των νομών Ημαθίας και Πέλλας και αναμένεται να βοηθήσει στην οικονομική ανάπτυξη της περιοχής, διασφαλίζοντας την ασφαλή μεταφορά πολιτών και προϊόντων. Ωστόσο, όπως αναφέρει στη “ΜτΚ” ο πρόεδρος της επιτροπής του ΤΕΕ Γιώργος Ουρσουζίδης, “το έργο εκτελείται σταδιακά με τρόπο πρωτόγνωρο και σπατάλη κονδυλίων. Κάποιοι βιομήχανοι και βιοτέχνες που θίγονται πραγματικά, διότι ο δρόμος περνά μέσα από τις επιχειρήσεις τους, προσέφυγαν στο ΣτΕ. Αντί να λυθούν αυτά τα προβλήματα το έργο ξεκίνησε τμηματικά. Ο εργολάβος λειτουργεί ανεξέλεγκτα και στην ουσία γίνονται μόνο μερεμέτια. Το τραγελαφικό είναι ότι δεν υπάρχουν μελέτες για τμήμα του έργου”, περιγράφει ο κ. Ουρσουζίδης.

2. ΧΥΤΑ ΗΜΑΘΙΑΣ Ο ΧΥΤΑ χωροθετήθηκε τον Οκτώβριο του 2005, έπειτα από πολλές ενστάσεις, νότια του ποταμού Αλιάκμονα στη θέση 12, πάνω από τον ταμιευτήρα υδροδότησης της πόλης της Θεσσαλονίκης, σε απόσταση 300 μέτρων, με υψομετρική διαφορά 100 μέτρα. Η περιοχή, με απόφαση του ΥΜΑΘ, έχει χαρακτηριστεί τοπίο ιδιαίτερου φυσικού κάλλους στο πλαίσιο της ευρύτερης περιοχής του αρχαιολογικού χώρου Βεργίνας - Παλατιτσίων. Η θέση είναι ορατή από το... μπαλκόνι της Βέροιας Εληά και από την Εγνατία οδό. Για τη συγκεκριμένη χωροθέτηση ασκήθηκαν προσφυγές στο ΣτΕ από το ΤΕΕ/ΤΚΜ σε συνεργασία με τη νομαρχιακή επιτροπή του ΤΕΕ και από το σύνολο του τεχνικού κόσμου του νομού, καθώς και από ομάδα πολιτών. Το Νοέμβριο του 2007, έπειτα από ομόφωνη εισήγηση του ΚΑΣ, εκδόθηκε νέα υπουργική απόφαση κατά της χωροθέτησης στη θέση 12. Ο Σύνδεσμος Διαχείρισης Απορριμμάτων ΟΤΑ Ημαθίας προσέφυγε κατά της απόφασης του υπουργού Μιχάλη Λιάπη και η υπόθεση συζητήθηκε την προηγούμενη Τετάρτη στο ΣτΕ. “Θέλουν να γίνει ο ΧΥΤΑ κοντά στον ταμιευτήρα, από τον οποίο παίρνει νερό η Θεσσαλονίκη. Είναι δίπλα στον αρχαιολογικό χώρο. Δυστυχώς, για λόγους πολιτικής σκοπιμότητας, επιλέχτηκε αρχικά αυτή η θέση και από τα δύο μεγάλα κόμματα. Εμείς προτείνουμε να κατασκευαστεί στη θέση 5, όπου υπάρχει μία ανεξέλεγκτη χωματερή”, τονίζει ο κ. Ουρσουζίδης.

3. ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΑΙΓΩΝ Το ανάκτορο των Αιγών αποτελεί μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς και ολόκληρος ο αρχαιολογικός χώρος της ευρύτερης περιοχής Βεργίνας - Παλατιτσίων προστατεύεται από την UNESCO. Οι εργασίες αναστήλωσης του ανάκτορου των Αιγών έχουν αρχίσει και προχωρούν με εντατικούς ρυθμούς, προκειμένου η πρώτη φάση τους να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους. Το ανάκτορο προβλέπεται να αποκτήσει όγκο, που θα αναδείξει το μεγαλείο του μνημείου, που έχει διαστάσεις 88,5 μ. επί 104,5 μ. (ο Παρθενώνας έχει διαστάσεις 88,5 μ. επί 102 μ.). Ωστόσο, τα 3.000.000 ευρώ με τα οποία χρηματοδοτήθηκαν οι εργασίες δεν επαρκούν. Ο κ. Ουζουνίδης υποστηρίζει ότι “είναι καταπληκτική η εργασία που γίνεται εκεί από 150 άτομα. Το παλάτι συγκρίνεται με την Κνωσό. Φιγουράρει σε όλους τους αρχαιολογικούς καταλόγους στην Ευρώπη μαζί με τη Βεργίνα. Χρειάζονται όμως 10.000.000 ευρώ για την ανάδειξή του. Μπορεί να χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ”.

4. ΔΙΟΙΚΗΤΗΡΙΟ ΝΟΜΑΡΧΙΑΣ Εδώ και δεκαπέντε χρόνια παραχωρήθηκε από τον ελληνικό στρατό έκταση, για να ανεγερθεί το διοικητήριο του νομού. Το έργο δεν χρηματοδοτήθηκε και η νομαρχιακή αυτοδιοίκηση δεν κατάφερε να το εντάξει σε κάποιο πρόγραμμα. Το 2003 η νομαρχία ανέλαβε την εκπόνηση της μελέτης του έργου με υπαλλήλους της διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών. Στη συνέχεια αποφασίστηκε να γίνει μέσω ΣΔΙΤ. “Ξαφνικά πέταξαν στον κάλαθο των αχρήστων όλες τις προηγούμενες μελέτες και αποφάσισαν να γίνει με ΣΔΙΤ. Στην ουσία πέταξαν χρήματα των πολιτών της Ημαθίας”, λέει ο πρόεδρος της νομαρχιακής επιτροπής Ημαθίας του ΤΕΕ/ΤΚΜ. Εκτός αυτού, με την κατασκευή της Εγνατία οδού περιορίστηκε η έκταση.

Δημοσιεύτηκε στις 13 Οκτωβρίου, 2008


Σχόλια